Van trilharen tot drilboren: het belang van geluid, herrie en muziek

Recensie Boeken

Natuur David George Haskell reisde de wereld rond om naar de natuur, inclusief de mens, te luisteren. Het levert een boek op met een duidelijke boodschap: luister!

De diversiteit aan geluiden dreigt te verdwijnen door het lawaai dat mensen produceren.
De diversiteit aan geluiden dreigt te verdwijnen door het lawaai dat mensen produceren. Foto Getty Images/iStockphoto

Toen ik dit boek over geluid in de natuur begon te lezen, had een groep halsbandparkieten bezit genomen van de esdoorns tegenover ons huis. Als ze aan kwamen vliegen, lieten ze hun kenmerkende krijsen horen. Maar vanuit de bomen klonk een veel milder geroezemoes. Dag en nacht, zo leek het, waren de vogels aan het babbelen met elkaar. Er was een levendig gezelschap bijeen, waarvan de leden elkaar veel te vertellen hadden. Maar wat?

Natuurschrijver David George Haskell vindt dat mensen veel meer moeten letten op de geluiden om hen heen, vooral op de geluiden die dieren produceren. In zijn boek Sounds Wild and Broken onderzoekt hij hoe en waarom dieren en mensen geluid maken: of dat nu het raspen van een krekel is, de liederen van de merel, of geluid voortgebracht door muziekinstrumenten. Als dit boek zich kon laten horen, zou er een kakofonie van vele verschillende stemmen uit opstijgen.

Fluit van gierenbot

De evolutie van geluid als communicatiemiddel voor dieren is een van de belangrijkste onderwerpen in dit boek. Drie miljard jaar was het leven stil, schrijft Haskell. Toen ontstonden er trilharen die vibraties konden opvangen. Het horen ontwikkelde zich op verschillende manieren: vogels horen op een heel andere wijze dan vissen of zoogdieren. En het had stil kunnen blijven, want geluid maken heeft een groot nadeel; het kan een prooidier verraden aan roofdieren. Maar de voordelen bleken groter dan de nadelen.

Dat Haskell geluid interessant vindt, bleek ook uit zijn eerdere boek The Songs of Trees (in vertaling Het geheime leven van bomen geheten, overigens niet te verwarren met de titel van Peter Wohlleben). In zijn nieuwe boek neemt hij de stap naar menselijk geluid. Waarin verschilt dat van dat van dieren? Het aanleren van een eigen vocabulaire is niet voorbehouden aan mensen, sommige vogels doen dat ook. En anatomisch onderscheiden mensen zich niet sterk van andere zoogdieren. Het is vooral het brein en het zenuwstelsel dat een link legt tussen de mogelijkheden om met de stembanden allerlei nuances aan te brengen en te leren. Dat vormt de basis van de menselijke taal, aldus Haskell.

Naast taal is muziek een betekenisvolle manier om geluid te produceren. Haskell probeert een van de oudst bekende muziekinstrumenten, een 40.000 jaar oude fluit van een gierenbot, na te maken. Dat blijkt lastiger dan gedacht. Hij legt contact met Wulf Hein en Anna Friederike Potengowski, die de instrumenten maken en bespelen. Hoe ze in het verre verleden hebben geklonken, weten ze niet; ze hebben hun eigen muziek ermee gemaakt.

Pistoolgarnaal

Een van de voornaamste boodschappen van dit boek is dat de diversiteit aan geluiden dreigt te verdwijnen door het lawaai dat mensen produceren. In Nederland is het lastig om geen snelweg op de achtergrond te horen. En neem de drukbevaren oceanen. Het scheepsverkeer heeft het akoestisch milieu van walvissen en andere zeedieren ernstig verstoord.

Sounds Broken and Wild staat bol van informatie, bespiegelingen en beschrijvingen van geluiden. Die laatste blijven zelfs voor een begenadigd schrijver een lastige opgave. Hoe verwoord je het dodelijke knalletje van de pistoolgarnaal, of het zingen van een sabelsprinkhaan? Soms dacht ik tijdens het lezen: ik wil dit horen, wat jammer dat bij dit boek geen podcastserie is gemaakt. Op de site van Haskell is gelukkig wel het een en ander te vinden, van onderwatergeluiden tot drilboren in New York.

Haskell heeft zich breed georiënteerd, zowel op papier als in het veld, en beschrijft (soms te) uitgebreid wat hij heeft achterhaald en meegemaakt. Hij benadrukt steeds de connecties die door geluid gelegd worden: de relaties tussen soorten en in de tijd. Een klank of noot kan binnen een seconde vervliegen, maar voor hem staat het altijd voor meer. Ieder geluid is een teken van de creatieve kracht van de evolutie.